پیام آذری

آخرين مطالب

روسیه و ترکیه سرنوشت توافق 1395 را فراموش نکنند | ایران آماده استفاده از قوای نظامی برای ممانعت از نابودی یکی از مرزهای بین‌المللی خود است گفتگو

روسیه و ترکیه سرنوشت توافق 1395 را فراموش نکنند | ایران آماده استفاده از قوای نظامی برای ممانعت از نابودی یکی از مرزهای بین‌المللی خود است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس خط قرمز جمهوری اسلامی در منازعات بین‌المللی «اشغالگری» است. یکی از دلایلی که ایران تا به امروز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته نیز دقیقاً همین موضوع است، زیرا در صورت عادی‌سازی اشغالگری، در امورات جهانی بالاخص در مناطق پیرامونی سنگ رو سنگ بند نخواهد شد.
اسرائیل نمونه کامل اشغالگری است که اساس وجودی آن زیر سوال است.
در این نمونه منحصر به فرد در قرن اخیر، یک دولت جعلی (رژیم صهیونیستی) را بر روی یک کشور رسمی (فلسطین) سوار و ساکنان اصلی آن کشور را از خانه و شهرهای خود اخراج کردند.
بر همین اساس، مخالفت جمهوری اسلامی با موجودیت رژیم صهیونیستی ناشی از یک اصل ثابت است. بر اساس همین اصل ثابت، ایران هیچ یک از قلمروهای اشغالی در جهان را تاکنون به رسمیت نشناخته است.
اشغالگران اطراف ایران!
مصادیقی وجود دارد که دولت‌های رسمی جهان، در زمان حاضر نیز اقدام به اشغالگری کردند. این مصادیق از انگلیس و روسیه تا ترکیه را شامل می‌شود.
قبرس اکنون دو قسمت است. بخش شمالی آن عملاً در اشغال ترکیه (1974 میلادی) است. دولت ترکیه بر روی مناطق شمال عراق و سوریه نیز ادعای ارضی دارد و اگر مسیر برای آن همواره باشد، از اشغال سرزمینی دریغ نخواهد کرد.
در بخش جنوبی قبرس نیز دو نقطه از آن به صورت رسمی بخشی از خاک انگلیس هستد. این دو نقطه عبارت‌اند از: آکروتیری (Akrotiri) و دکلیا (Dhekelia).
این دو منطقه یکی از 14 قلمرو اشغالی انگلیس در جهان هستند که از جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی تا مجمع الجزایر چاگوس در اقیانوس هند امتداد دارند. در حال حاضر، قلمرو انگلیس در قبرس یکی از نقاط اصلی پشتیبانی از رژیم صهیونیستی توسط ارتش آمریکا است.
روسیه نیز تاکنون 6 منطقه از سه کشور جهان را اشغال کرده که شامل 20% گرجستان و 20% اوکراین است.
ترانسنیستریا از مولداوی (1992 میلادی)، اوستیای جنوبی و آبخازیا از گرجستان (2008 میلادی) و کریمه، لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا از اوکراین (2022 میلادی) نام این 6 منطقه است. لازم به ذکر است که روسیه و ژاپن بر سر مالکیت جزایر کوریل پس از جنگ جهانی دوم مناقشه دارند.
اشغالگری در مجاورت مرز ایران!
منطقه «قره باغ» مصداق دیگر اشغالگری است. این منطقه بخشی از خاک آذربایجان بود که دولت خودخوانده «آرتساخ» طی 30 سال بر آن حکمرانی می‌کرد. «آرتساخ» نظیر موارد فوق‌الذکر، هیچ گاه از سوی تهران به رسمیت شناخته نشد و در تمام این مدت، قره باغ از نظر ایران بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شد.
موضوع قره باغ نقطه تنش مستمر دو همسایه شمالغربی ایران بود. سرانجام در پاییز 1399 (2020 میلادی) در جنگ آذربایجان و ارمنستان، مناطق اشغالی آذربایجان آزاد شد.
اما پس از آزادسازی قره باغ، این آذربایجان بود که درصدد اشغال سرزمینی برآمد. رژیم باکو به دنبال اشغال «سیونیک» استان جنوبی ارمنستان است. نام این منطقه را نیز کریدور زنگزور گذاشته است.
در صورت اشغال استان «سیونیک» ارمنستان، یکی از محورهای مواصلاتی ایران به سمت اروپا مسدود خواهد شد و از آنجا که رژیم فعلی باکو در مقابل ترکیه تسلیم است، ارتباط ایران و اروپا نظیر دوران خلافت عثمانی در انحصار آنکارا خواهد ماند.
در این رابطه، ماجرا دیگر فراتر از یک موضع‌گیری دیپلماتیک از سوی تهران خواهد بود. ایران آماده استفاده از قوای نظامی برای ممانعت از نابودی یکی از مرزهای بین‌المللی خود است.
سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه روز 15 شهریورماه اعلام کرد: ‏ هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملاً غیرقابل‌قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود.
خط قرمز ایران رسماً از سوی رهبر انقلاب در سال 1399 اعلام شده است. این خط قرمز ایران در قفقاز جنوبی شامل دو پایه اساسی است: اول؛ بازگشت سرزمین‌های اشغالی آذربایجان که انجام شد. دوم؛ عدم تغییر مرزهای بین‌المللی.
سرنوشت توافق 1395 بدون اطلاع ایران چه شد؟
موضع جدید روس‌ها باعث شد که موضوع کریدور زنگزور مجدداً تیتر رسانه‌ها شود. رژیم باکو احتمالاً پس از موضع مسکو، خود را مستظهر به پشتیبانی ارتش روسیه و ارتش ترکیه می‌داند تا کریدور زنگزور را ولو با زور نظامی باز کند.
اما ترکیب روسیه و ترکیه نمی‌تواند کمکی به باکو برای رسیدن به اهداف مدنظر آن بکند. یک تجربه تاریخی در این مورد وجود دارد.
پوتین و اردوغان یک‌مرتبه در جریان فتح «حلب» واقع در شمال سوریه بدون اطلاع ایران با یکدیگر توافق کردند که تروریست‌های تحت محاصره از طریق مسیرهای امن تحویل ترکیه گردند.
این توافق بدون اطلاع تهران و حتی دولت سوریه بود. نیروی قدس سپاه به‌محض اطلاع از توافق روسیه و ترکیه، مانع خروج مسلحین از حلب شد و بازی مسکو و آنکارا را به هم زد. زیرا همان موقع، شیعیان فوعه و کفریا در محاصره تکفیری‌ها بودند و خروج تروریست‌ها از حلب باید همزمان با خروج شیعیان از دو منطقه ادلب می‌بود.
در این نقطه از جنگ سوریه بود که اولین تماس مستقیم میان ایران و معارضین سوریه برقرار شد. «احرار الشام» یکی از قدرتمندترین گروه‌های مسلح معارض در سوریه بود. این گروه با ترکیه در ارتباط است.
«فاروق ابوبکر» مسئول تبادل احرارالشام در این رابطه می‌گوید: «تماس من با یک نفر که نماینده ایرانی‌ها بود، برقرار شد. هر دو طرف روسی و ایرانی با من تماس می‌گرفتند. طرف روس می‌گفت که تو فقط با من حرف بزن و آنچه با هم توافق کرده‌ایم اجرایی خواهد شد. طرف ایرانی هم تماس می‌گرفت و می‌گفت آنچه توافق کردیم را اجرا می‌کنیم و بقیه حق دخالت ندارند.
«فاروق ابوبکر» ادامه داد: «روس‌ها می‌خواستند کار خودشان پیش برود و ایرانی‌ها بدنبال اجرایی کردن تصمیم خودشان بودند. [اما] آنچه اجرا شد، تصمیم ایرانی‌ها بود. آن‌ها بودند که قدرت را در زمین در اختیار داشتند.»
اکنون نیز محتمل است میان آنکارا، باکو و مسکو در قفقاز جنوبی توافقی صورت گرفته باشد. هرگونه توافق بدون حضور و اطلاع ایران، به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که توافق سال 1395 شمال سوریه میان روسیه و ترکیه دچار شد.
کد خبر 879572 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و ترکیه ایران و روسیه ایران و آذربایجان

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/723490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتابی که به کودکان درس خودشناسی می‌دهد

زادآوری موفق آهو در مغان

بهره مندی 29 شهر اردبیل از طرح نهضت ملی مسکن

تولید سالانه بیش از دو هزار تُن سماق در سردشت

دستگاه‌های اجرایی مهاباد برای پیشگیری از بحران آماده باشند

تولید سالانه بیش از 2 هزار تُن سماق در سردشت

اعزام کاروان راهیان نورهریس به مناطق عملیاتی غرب کشور

اعلام نتایج پنجمین دوره مسابقات پرش با اسب استان به میزبانی تبریز

ترامپ: سخنرانی بایدن و هریس دلیل تیراندازی به من است

سانحه رانندگی دلخراش در شهرستان میانه

ترامپ: لفاظی‌های بایدن و هریس دلیل سوء قصد به من بود

برگزاری همایش ملی بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی در تبریز

ستاره اسپانیایی الغرافه با خاطراتی تلخ ایران را ترک می‌کند + عکس

ابقای رییس هیات ورزش کارگری استان آذربایجان شرقی

گفتگوی تلفنی بلینکن و علی‌اف درباره توافقنامه صلح ایروان و باکو

تلاش حداکثری برای کاهش جمعیت کیفری زندانها

ثبت‌نام 37 هزار نفر در سامانه سرویس مدارس آذربایجان شرقی

شهروندان آبیار آذربایجان شرقی تجلیل شدند

قرآن نسخه شفابخش و سعادت بشر از ازل تا ابد است

دستگیری شکار چیان غیرمجاز منطقه حفاظت‌شده تالاب نوروزلو میاندوآب

تصویری دقیق از منطقه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

اعطای تسهیلات به مشاغل خرد توسط جهاد دانشگاهی استان اردبیل

افتتاح طرح احیای باغ تاریخی دلگشا خوی

تامین نیروی کار مشکل واحدهای تولیدی محمودآباد است

فردا، جشنواره انگور در ارومیه

شهروندخبرنگار؛ معضل مسیر منتهی به پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو

5 شکارچی متخلف در میاندوآب دستگیر شدند

برگزاری دربی در کرمان منتفی شد؛ استقلال – پرسپولیس در تبریز یا اراک؟

ترامپ: لفاظی‌های هریس دلیل تیراندازی بود

فعالیت 62 واحد بوم‌گردی‌های آذربایجان غربی

کاهش پنج درجه ای هوا در آذربایجان‌غربی

مدرسه تاریخی22 بهمن ارومیه میزبان شاعران و دوستداران شعر و ادب

ایجاد کریدور فرهنگی بین خوی و قونیه

محورهای رایزنی «الهام علی‌اف» و وزیر خارجه آمریکا

انتخاب رییس هیات ورزش‌های کارگری آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی ،درمیان گزینه های میزبانی مسابقه بین‌المللی رشته‌های رزمی کارگری

چند خبر از گوشه وکنار آذربایجان غربی در 26 شهریور

هرگونه تغییر در مرزهای ایران و ارمنستان می‌تواند روابط تهران با اروپا را مختل می‌کند

اجرای طرح استاد - شاگردی در آذربایجان غربی

هوای آذربایجان‌غربی تا 5 درجه سردتر می‌شود/ صدور هشدار زرد

اعطای تسهیلات برای خرید تراکتور از ماه آینده عملیاتی می‌شود

مصدومیت پاکبان وظیفه‌شناس تبریزی بر اثر بی‌مسئولیتی برخی شهروندان

پایانه مسافربری پارس‌آباد چگونه احداث می‌شود؟

نواختن زنگ غنچه‌ها در مدارس استان اردبیل

بررسی راهکار گره گشایی ترافیک بازگشایی مدارس، در هسته مرکزی اردبیل

جشن هفته وحدت با حضور اهل سنت شیعه در عنبران

مشترکات امت اسلامی عامل همگرایی است

توسعه سرویس‌های مدارس به جای خودروهای شخصی

محکومیت شرکت فروش و نصب آسانسور در مهاباد

مجازات نانوایی متخلف در مهاباد